| 
  
    | a tak vznikol model 353 s totožným motorom. Až v roku 1969 bol  zvýšený výkon na 50 koní s maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Predmetné typové  rady sú špecifikované na našej stránke v časti Wartburg - modelové rady. Ostatné  špeciálne verzie boli 313 S-coupé, 313-2  HS cabrio verzia realizovaná s hard-top (pevnou strechou) a taktiež špeciálny  model Bellevue s puntičkársky  prepracovanou karosériou.  |  |  |  
  
    |  |  
    | Podľa výkonu  môžeme rozdeliť autá z Eisenachu na :      - typ IFA F9 (1953) – 20,6 kW (28 koní),       - typ IFA F9 (1955) – 25 kW (34k),      - 
      typ W311 (1956) – 27,2 (37k),      - typ W311 (1959) – 29,4 kW (40k), W 1000 (1962) – 33,1 kW (45k), W353 (1966) – 33,1 kW (45k), W353.1 (1969) - 36,8 kW (50k) – 353 ako  3. generácia ktorá mala už aj dvoj okruhové kotúčové brzdy a iné  vylepšenia. V závere výroby v 90 rokoch to bol model W 1.3. |  
  
    |  |  |  
    |  | V začiatkoch  sa vozidlo nenazývalo Wartburg, ale jednoducho  tristo jedenástka (311). V roku 1955 skončila rallye, kde sa mala odohrať  športová premiéra do vtedy neznámeho auta. Prototyp 311 mal štartovať  a tak sa porovnávať a testovať pri náročnej skúške priamo na rallye,  ako prvej v Nemeckej demokratickej republike so štartom a cieľom v  Eisenachu. Dostala názov po majestátnom hrade Wartburg týčiacom sa nad mestom. Rallye Wartburg je v súčasnosti považovaná  za jednu z najnáročnejších medzinárodných súťaží. Ide o hviezdicovú jazdu  k hlavnému kontrolnému bodu v Eisenachu z Drážďan  s prejazdom cez Hale zo Soestu a Enkenbach/Pfalzu  s prejazdom cez Giessen. Nasleduje vytrvalostná jazda na 2 kolá  z a do Eisenachu v oblasti Kyffhäuseru cez prejazd Durýnskym  lesom. Celkovo 850 km.  Priemerná rýchlosť 42 - 55   km/h. Vedenie továrne rozhodlo a 311-ky štartovali  na rallye v počte 6 ks v triede Grand Turismo. Automobili v tejto  triede boli vyrábané v malých sériách s určením  pre zákazníkov hľadajúcich tie najlepšie výkony. Aby bolo možné štartujúce  vozidlo zaradiť do tejto kategórie musí byť vyrábané v 12. sériách po sebe  nasledujúcich mesiacoch v najmenšom počte 100 ks. Wartburg štartoval po  boku športových aut ako sú Porshe, VW, Borgward, Ford, Mercedes  a samozrejme IFA F9, DKW 3=6. Rallye bola veľmi náročná na techniku jazdy  ako aj konštrukčné vlastnosti vozidiel. Počasie a náročnosť trate dala zabrať aj skúseným športovým vodičom. |  
    |    V rallye odštartovalo 77 automobilov,  pričom do cieľa dorazilo len 56. Štyri súťažiace posádky získali bronzovú  medailu, dve striebornú a však všetci štartujúci na 311 získali zlato t.j. 6  automobilov Wartburg 311. O niekoľko týždňov neskôr dostala 311  k typovému označeniu meno WARTBURG a začala sériová výroba. |  
        
          |  |  |  
          |    V polovici marca 1956 opúšťa automobilku  v Eisenachu tisíci vyrobený kus. FIA oficiálne homologovala Wartburg 311, ako  sériovo vyrábané osobné a cestovné vozidlo. Wartburg štartoval aj naďalej  úspešne v rôznych športových súťažiach.  |  |  
  
    |  |  |  |  
    |  | Prototypy a špeciálne verzie |  |  
    | Je pravda, že produkcia 353 bola pre výrobu v Eisenachu  definitívna aj keď vtedy sa to ešte nenazývalo automobilový design. Konštruktéri  v roku 1965 pracovali na projektoch Wartburg 353, Sport Coupé s výborným  koeficientom aerodynamiky Cx=0,28/0,32, ale tento skvost sa nikdy nedostal do  sériovej výroby. Vývojový ošiaľ nastal v 70-tych rokoch. Model 360 (1973-74),  bol zrealizovaný ale nikdy nezačala sériovo výroba. 360-ka so samonosnou  karosériou bola vytvorená v spolupráci s továrňou Škoda s motorom  Škoda 1,3 (uloženým vpredu nie vzadu ako v pôvodných Škodovkách). |  
    |  | Ďalším modelom v evolučnom vývoji značky bol typ 610-M skúšobná  verzia s vlastným motorom 1100 cm3 z roku 1976 |  
    | (vývoj pokračoval až do  roku 1979), samonosná karoséria. Vznikla aj verzia poháňaná motorom Škoda (v  halách Zwickau) a verzia Rumunskej Dácie (Renault 12). Komunistická vláda  zastavila financovanie týchto automobilov a prototypov.  |  
  
    |  | Rovnaký osud mali aj dva motory realizované v roku 1957 a to boxer motor (motor  s vodorovne uloženými valcovými hlavami), chladený kvapalinou s objemom  1088 cm3 a silou 45 koní. Druhý motor bol zrealizovaný v roku 1968,  ako moderný štvorvalec s jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov (rozvod SOHC)  o objeme 1592 cm3 a výkonom 80 koní. Vznikol aj trojvalec v  roku 1982 s objemom valcov 1191 cm3 s max. výkonom 60 k. Ďalším z  neúspešných je Wartburg P-760 s prezývkou Hungebauchschwein (lačná sviňa),  vytvorený v spolupráci opäť so Škodovkou v rokoch 1971-72. Auto má motor umiestnený  vpredu s objemom 1100 cm3 a s veľmi modernou hatchbackovou  karosériou. |  
  
    | 
      Tento prekvapujúco neobyčajný model sa stal predchodcom známej Škody  Favorit neskôr Felície. Nemecký Wartburg túto verziu nikdy nevyrobil, ale Česká  verzia odštartovala v roku 1987!        Z modelu 353 bolo vyrobených  milión exemplárov. Vznikla aj verzia 353 rallye s trojvalcovým motorom v kubatúre  1147cm3 a výkonom 110 koní!       Rovnako sa dostala k slovu aj off-road verzia 353 - Schwimmwagen  ako obojživelná verzia. Ďalej 353/400 Kubelwagen (vojenský džíp) s trojvalcovým  motorom, 1200 cm3 (55k, a 95 km/h). Existuje tak isto aj minivan s troma  valcami v dvojtaktnom rytme.       Barkas B-1000 bol vyrábaný v meste Chemnitz. Motor bol presne ten istý ako mal Wartburg, ale v poslednej fáze  produkcie (po zrútení Berlínskeho múru) ho nahradili štvortaktným motorom zo  slávneho VW. V každom prípade tieto veľké vozidlá hnal obsah motora 1000 cm3,  dvojtakt a trojvalec. Vznikol aj prototyp Barkasa B-1100, postaveného v roku  1969 na základe starej B-1000. Použili motor z Moskviča 412. Ostalo pri  prototype, nikdy sa nevyrábal. |  
  
    |  | Koncom  roku 1959, vznikal istý súťažný exemplár s Wartburg motorom od Heinza Melkusa, športového jazdca. Tento |  
  
    |  | športiak bol určený do súťaží v národnej  Junior triede. Tento exemplár je vybavený Wartburg jednotkou o sile 70 koní s  troma karburátormi. Model zo 60-70-tych rokov s motorom Wartburg , prezývaného  tiež Zigarre (t.j. cigareta) pre jeho typický vzhľad karosérie. Skúsenosti v  súťažiach dohnali Melkusa k výrobe modelu RS-1000 čo bolo malé coupé 2+0. Motor  bol ten istý ako pre autá Junior-triedy s maximálnou  rýchlosťou okolo 170 km/h a obrovským zrýchlením vďaka ľahkej váhe (cca 690 kg). Melkus RS 1000 bol vyrábaný v perióde medzi rokmi 1969-1973 s obmedzením na 100 kusovú sériu. |  
  
    |  | Gull-wing  otváranie dverí a zadná časť karosérie je totálne vzdušná a pracuje pod ňou  jednoduchý motor. Melkus bol jednoducho Ferrari GTO z Nemecka!  |  
    |  |  |  |  |  
  
    |       Po páde Berlínskeho múru sa produkcia definitívne skončila.  Továreň prešla na núdzovú výrobu v Eisenachu a produkovali jednoduché mierne  vzhľadovo upravené modelové verzie. Tak ako Trabant s motormi od VW začal aj  Wartburg 353 s 1.3 štvortaktom s VW Golf 1300 (54 k, čo bolo oveľa viac výkonu  ako u starého dvojtaktu, s porovnateľne nižšou emisiou).  |  |  
    |  |  |  |  |  
  
    |       Tuning  model  s elektrónmi, laminátovými spojlermi a lemami okolo blatníkov so  širokými pneumatikami je verzia od tuningovej dielne Irmscher, ktorá vyrába  diely pre Mercedes či BMW. Ďalšou verziou bol pick-up. Aj tak je Wartburg 1.3  posledným Wartburgom tejto značky. |  |  
    |  |  |  |  |  
    | V roku 1991, sa továreň prestavala na Opel ( VW, postavil továreň v Moseli,   blízko Zwickau, s ex-Trabant robotníkmi). Neskôr Eisenach produkoval automobil   Opel Corsa. |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  
    |  |  |  |  |  |